FANDOM

It has been requested that this article be rewritten. Please note that large changes will be made and that your edits may be heavily edited or erased.
Muumit piilosilla on ensimmäinen Muumi-aiheinen tietokonepeli ja se ilmestyi vuonna 1995. Peli sisältää yhdeksän erilaista näkymää, ”huonetta”, eri puolilla Muumilaaksoa, joista suurin osa on Muumitalon sisällä. Tehtävänä on löytää Tahmatassu klikkaamalla hiirellä näkymässä olevia esineitä, asioita, henkilöitä tai tapahtumia. Pelissä on yhdeksän eri huonetta, jotka ovat Muumitalon lähiympäristö, Muumitalon keittiö, Hemulin talo, Niiskuneidin huone, Muumipeikon huone, Muumitalon kuisti, Niiskun verstas, Muumitalon kellari sekä uimahuone. Tahmatassun löytäminen ei ole helppoa, sillä jokainen näkymä on täynnä erilaisia pieniäkin yksityiskohtia, ja kaiken lisäksi Tahmatassu ei ole koskaan piilossa samassa ”huoneessa” samassa paikassa, vaan paikat vaihtuvat useita kertoja.

Pelissä esiintyvät lähes kaikki Muumimaailmaan kuuluvat hahmot. Muumihahmot eivät yleensä puhu, vaan toimivat eleillä ja liikkeillä. Esineet ja eläimet kyllä päästävät mitä mielikuvituksellisimpia ääniä. Eri huoneissa on myös mahdollisuus värittää, pelata muistipeliä yksin tai kaverin kanssa, piirtää tai yhdistää tietty ääni tiettyyn hahmoon, esineeseen tai eläimeen.